یک مقام امنیتی دستگاه قضایی آمریکا مدعی شد ایرانی‌ها پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به این کشور را باج آزادی زندانیان معنا کرده و با این کار باعث تضعیف سیاست آمریکا در عدم پرداخت خون‌بها شدند.

پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران، سیاست آمریکا در باج ندادن برای آزادی گروگان‌ها را تضعیف کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، رئیس بخش امنیت ملی وزارت دادگستری آمریکا نسبت به پرداخت 400 میلیون دلار پول نقد به ایران آن هم در زمان تبادل زندانیان آمریکایی اعتراض کرد.

مقامات آشنا به این مسئله گفتند زمانی که وزارت خارجه مقامات وزارت دادگستری را از تصمیم برای انتقال 400 میلیون دلار پول نقد به ایران آگاه کرد، «جان کارلین» نماینده مجلس سنا در دولت آمریکا و رئیس بخش امنیت ملی این وزارتخانه شدیدا نسبتا به این مسئله ابراز نگرانی کرد.

به نوشته نشریه «وال استریت ژورنال»، دلیل اعتراض کارلین این بود که مقامات ایرانی آن (پول) را به مثابه خون‌بها و هزینه آزادی زندانیان درنظر گرفته و بدین‌ترتیب سیاست طولانی مدت کاخ سفید درخصوص پرداخت نکردن باج برای آزادی گروگان‌ها را تضعیف کند.

ایالات متحده معتقد است پرداخت هزینه برای آزادی زندانیان، کشورهای دیگر را ترغیب می‌کند اتباع آمریکایی را گروگان بگیرند.

وال استریت ژورنال تاکید کرد: «ابراز نگرانی شدید رئیس بخش امنیت ملی وزارت دادگستری و دیگر مقامات آمریکا نشان می‌دهد تصمیم وزارت خارجه (در پرداخت این مبلغ) چه مقدار دستاور منفی برای ایالات متحده داشته است.»

آمریکا در روز 17 ژانویه مبلغ 400 میلیون دلار از قرارداد فروش تسلیحات به ارزش 1.7 میلیارد دلار در سال 1979 را به ایران پرداخت کرد. در همان روز نیز ایران چهار زندانی آمریکایی را که به‌خاطر جرائم امنیتی سیاسی دستگیر شده بودند، آزاد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.